日本語教師のためのアクティブ・ラーニング-理論と実践-
Active Learning for Teachers of the Japanese Language: Theory and Practices
Apprentissage actif pour les enseignants de la langue japonaise : théorie et pratiques
Presentation Language: Japanese
要旨
自分の授業の幅をもっと広げたい!教室を活性化させるにはどうしたらいいだろう?そんなお悩みを持ちながらも、改善の糸口が見つからないことはありませんか。この教師研修では、授業改善のきっかけの一つとして、アクティブ・ラーニング(Active Learning=AL)を取り上げます。①ALの理論について解説し、②ALの理論に基づく授業改善の視点を紹介し、③その実践例としての「具体的な教え方の工夫」を体験していただきたいと思っています。本研修が「自律的な学習を促すには何をすべきか」という視点から授業の改善点を見出すきっかけとなれば幸いです。
Abstract
Do you find yourself struggling to improve classroom instruction? This particular session focuses on Active Learning (AL) as a method for classroom improvement. I will, 1) explain the theory of AL, 2) introduce viewpoints to improve your classes based upon AL theory, and 3) have you experience classroom activities. I strongly hope that this session will give you an opportunity to discover your points of improvement with the viewpoint of “what you should do to elicit students’ autonomous learning”.
résumé
Avez-vous du mal à améliorer l’enseignement en classe? Cette séance particulière se concentre sur l’apprentissage actif comme méthode d’amélioration de cours. Je vais, 1) expliquer la théorie de l’apprentissage actif, 2) présenter des perspectives pour améliorer vos cours basés sur la théorie de l’apprentissage actif, et 3) vous faire vivre des activités en classe. J’espère vivement que cette séance vous donnera l’occasion de découvrir vos points d’amélioration avec la perspective de « ce que vous devez faire pour susciter l’apprentissage autonome des élèves ».